• HiCentrs             • mūsu atrašanās vietas   
  • RU   
     
   e-mail: info@hicentrs.lv
   tālr. : +371 29407582 Jeļena
            +371 28855000 Dmitrijs

     HiCentrs, Maskavas 1, 3.st. »»»

Argentīnas tango – ir sociāla pāru deja.
Šai dejai ir konkrēti noteikumi, bet bez stingriem kanoniem un ierobežojumiem. Argentīnas tango stundas atklās Jūsu
māksliniecisko potenciālu, juteklību, iemācīs pārvaldīt ķermeni
saskaņā ar mūziku, kā arī  paust savas emocijas caur kustībām.

Aicinām uz tango nadarbībam visus interesentus!
Mājīga atmosfēra, labvēlīgs kollektīvs,
skaista mūzika un daudz jauku pasākumu!
 
   
 
• JAUNUMI • NODARBĪBAS • PAR MUMS • MILONGAS • FOTOGALERIJA • VIDEOGALERIJA
 
Tulkojums uz latviešu valodu:
Vita Krieviņa, Ieva Lasenberga.   
Materiāls aizgūts no Argentīnas tango mājaslapām Krievijas Federācijā,
 www.tejastango.com , www.allabouttango.com

Argentīnas tango rokasgrāmata iesācējiem


Laipni lūgti Argentīnas tango!


Laipni lūgti Argentīnas tango pasaulē! Argentīnas tango dejotājus aizrauj jau vairāk nekā 100 gadus.
Argentīnas Tango, pateicoties tā skaistumam, aizrautībai, drāmai un kaislībai, mīl gan dejotāji, gan vērotāji. Sociālā Argentīnas tango pamatā ir pārvietošanās improvizācija un cieņa pret dejas partneri, kā arī pret citiem dejotājiem, kas atrodas uz deju grīdas.
Argentīnas tango būtība slēpjas dzīvē un, it īpaši, attiecībās starp vīrieti un sievieti. Graciela Gonzales, viens no vadošajiem tango skolotājiem,
šo deju ir nosaucis par „trīs minūšu mīlas stāstu.” Šī rokasgrāmata sniedz ieskatu tango vēsturē paužot informāciju par tango veidiem, par to, 
ko varam sagaidīt apmeklējot tango nodarbības,  ko dejo tango ballītēs, kā arī ieskatu tango mūzikas burvībā un etiķetē.
Tāpat šajā rokasgrāmatā ir iekļauti arī tādi noderīgi termini, kā kontrolsaraksts dejotājam - iesācējam, kā arī doti internetā pieejamie resursi.

Tango vakar un šodien.

Precīza tango dejas un paša tango vārda izcelsme ir mītos pazaudēta un vēsturē nav ierakstīta. Saskaņā ar vispārpieņemto teoriju, 1
800-to gadu vidū Argentīnā ievesto Āfrikas vergu kultūra sāka ietekmēt vietējo kultūru. Vārdam „tango” var būt tieša afrikāņu izcelsme, kas
tulkojumā nozīmē „slēgta vieta” vai "saglabāts pamats”. Tas arī varētu būt radies no portugāļu valodas (un no latīņu vārda tanguere - pieskarties),
ko izmantoja strīdos ar afrikāņu vergiem. Neatkarīgi no savas izcelsmes, ar vārdu „tango” sāka apzīmēt vietas, kur afrikāņu vergi un
brīvie nēģeri savācās uz dejām.
Argentīna cieta no masveida imigrācijas 1800-to gadu beigās un 1900-to sākumā. 1869.gadā Buenosairesas iedzīvotāju skaits bija 180 000.
Līdz 1914.gadam tas bija pieaudzis līdz 1,5 miljoniem. Afrikāņu, spāņu, itāļu, britu, poļu, krievu un vietējo argentīniešu sajaukšanās noveda pie
kultūru sajaukšanās. Visi viens no otra aizņēmās deju un mūziku. Tradicionālās polkas, valši un mazurkas tika sajauktas ar populāro Kubas
habanēru un Āfrikas candombe ritmiem. Lielākā daļa imigrantu bija vientuļie vīrieši, kuri cerēja nopelnīt valstī, kura tikko bija sākusi paplašināties.
Parasti viņi bija nabadzīgi un bezcerības pilni, un dzīvoja, cerot nopelnīt pietiekami daudz naudas, lai atgrieztos Eiropā, vai arī, lai atvestu savas
ģimenes uz Argentīnu. Tango attīstība atspoguļo viņu zaudējumu dziļo jēgu -viņu ilgas pēc cilvēkiem un vietām, kuras bija jāatstāj.
Visticamāk, tango ir radies afrikāņu – argentīniešu deju vakaros, kurus apmeklēja compadritos - jaunieši, kuri galvenokārt dzimuši nabadzīgās
ģimenēs, kuriem patika valkāt filca cepures un brīvi apsiet kakla lakatiņu, kuriem bija augstpapēžu zābaki un aiz jostas bezrūpīgi aizvāzti naži.
Compadritos atveda tango uz Corrales Viejos, kas bija Buenosairesas kaušļu rajons, un ieveda to dažādās ar deju saistītās nabadzīgo ļaužu i
zklaides vietās: bāros, deju zālēs un bordeļos. Tieši šeit afrikāņu ritmi satikās ar argentīniešu mūziku milongu (ātri mainīga ritma polku), un drīz
arī jaunie soļi tika radīti un apgūti.
Lai gan augstākā sabiedrība uz zemākajiem slāņiem raudzījās no augšas, bagātie Buenosairesas oligarhu dēli nevairījās no graustu apmeklējumiem.
Galu galā visi uzzināja par tango, un divdesmitā gadsimta sākumā tango gan kā deja, gan arī kā vienkārša populārās mūzikas forma ieņēma pastāvīgu
vietu strauji augošās pilsētas - savas dzimšanas vietas dzīvē. Drīz šī deja izplatījās arī Argentīnas lauku pilsētiņās un pāri Plate upei nokļuva Urugvajas galvaspilsētā Montevideo, kur kļuva par tik pat nozīmīgu pilsētas kultūras daļu kā Buenosairesā.
Tango starptautiskā atzīšana sākās 1900-to gadu sākumā, kad bagātie argentīniešu ģimeņu dēli ieradās Parīzē un ieveda tango sabiedrībā, kurai patika
šis jaunums – ar noslieci uz riskantas dejas dabu. Līdz 1913. gadam tango kļuva par iecienītu starptautisku parādību Parīzē, Londonā, Ņujorkā.
Bija tango tējas, tango vilcienu ekskursijas un pat tango krāsas, kas gan vairāk atgādināja oranžo krāsu. Argentīnas elite, kas izvairījās no tango,
bija spiesta atzīt to par savu nacionālo lepnumu.
Tango uzvaras gājiens pasaulē sākās 1920-tajos un 1230-tajos gados. Deja parādījās kinofilmās, bet tango dziedātāji devās koncertturnejās pa visu
pasauli. Ap 1930-tajiem gadiem sākās Argentīnas „Zelta laikmets”. Valsts iekļuva desmit bagātāko pasaules valstu vidū. Sākās mūzikas, dzejas
un kultūras uzplaukums. Tango kļuva par būtisku argentīniešu kultūras sastāvdaļu, un „Zelta laikmets” iestiepās arī 1940-tajos un 1950-gados.
Tango labklājība vienmēr ir bijusi saistīta ar ekonomiskajiem apstākļiem, un tas ir īpaši pamanāms 1950-to gadu beigās. Politisko represiju laikā
dzeja atspoguļoja politiskās jūtas, kā rezultātā tā tika aizliegta kā graujoša. Deja, kuru pavadīja mūzika, aizgāja pagrīdē, jo lielākā daļa dejošanas
vietu tika slēgtas, bet lielas pulcēšanās vispār bija aizliegtas. Tango izdzīvoja, pateicoties nelielām tikšanās vietām, kuras nevarēja atklāt, kā arī cilvēku
sirdīs. Nepieciešamība doties pagrīdē, kam pievienojās rokenrola invāzija, izraisīja tango pagrimumu, kas turpinājās līdz 1980-to gadu vidum, kad Parīzē
parādījās pirmais Tango Argentino šovs.
Atkal Parīze bija sākumpunkts, kas aizdedzināja tango vilni pasaulē. Šovs apceļoja visu pasauli un veicināja tango atdzimšanu Eiropā, Ziemeļamerikā
un Japānā. Daļa no šīs kustības šodien esam arī mēs.

Argentīnas tango pamati
Argentīnas tango ir improvizācijas deja, kas sastāv no četriem elementiem: staigāšanas, pagriezieniem, apstāšanās un rotājumiem. Deja, līdzīgi kā mozaīka, katru reizi veidojas citādi. Sievietes un vīrieši ievieš dejā savus elementus un rotājumus, tādā veidā katrreiz gūstot aizraujošu un iepriekš neparedzamu pieredzi. Kaut arī dejotāji izpilda noteiktus elementus saskaņoti, viņi nekad tieši nezina, kā veidosies deja, kādi rotājumi tiks pievienoti
vai arī kāda būs mūzikas interpretācija. Tieši iespējamie pārsteigumi dejā ir tie, kas padara deju tik aizraujošu.
Viss iepriekš minētais patiešām ietver „tango priekš diviem”, jo deja  ir ne tikai par to, ka vīrietis vada, bet arī par to, ka sieviete – seko.
Iespējas ieguldīt dejā ir abiem partneriem – līdzīgi kā labā sarunā. Tango tiek dejots pretēji pulksteņrādītāja virzienam – dejotāji cenšas
palikt zāles ārējā malā, pēc iespējas tālāk no centra. Ja paskatītos uz tango dejas ceļu no augšas,  tad tango dejotāju kustība izskatītos
kā upes tecējums, kas brīžam ir gluds un reizēm apstājas, lai ļautos rotājumiem vai nelielai virpuļošanai.

Vai Argentīnas tango ir tas pats, kas sarīkojumu deju tango?

Tos vieno kopīgas saknes, bet vieta, laiks un dažādā deju attīstība tos ir nošķīrusi vienu no otra. Starptautiskais sarīkojumu deju tango ļoti
atšķiras no sociālā tango, ko dejo Argentīnā. Argentīnas tango no sarīkojumu deju tango atšķiras ar tādiem elementiem, ka pozīcija, satvēriens, improvizācija, kustības, līdzsvars, soļi un mūzika. Tas pilnībā atšķiras sākot no galvas pamatnes līdz pat kurpju pazolēm, kurās dejojiet. Ja Jums ir sarīkojumu tango pieredze,  uztveriet un domājiet par Argentīnas tango kā par pilnīgi jaunu deju, bet nevis kā par jums zināmu iemaņu pilnveidošanu.

Vai Argentīnas tango ir skatuves deja?
Diezgan daudz cilvēku pēc tango šova noskatīšanās interesējas par tango dejošanu. Tango, kuru jums ir iespēja vērot uz skatuves,
ir saistīts ar sociālo tango, tomēr šis tango  ir stipri vien atšķirīgs. Skatuves tango tiek arī saukts par „fantāziju”, un tas ir teatrālāks
un pārspīlētāks nekā sociālais tango kāda vienkārša  iemesla dēļ, proti,  auditorija ir jābūt iespējai redzēt sniegumu no pēdējās rindas.
Priekšnesuma kontemplācija paver lielisku iespēju vērot tango, un (ja paveicas), dzirdēt arī dzīvo tango orķestri. Katrs, kurš kaut reizi
dzirdējis bandeonistu uzstājamies dzīvajā, to nemūžam neaizmirsīs.

Tango nodarbību apmeklēšana.

Kad jūs sākat mācīties tango, nodarbību apmeklēšana ir labākais veids, kā izprast savu attieksmi pret deju. Pierakstieties uz nodarbībām un
apmeklējiet tās regulāri. Visi labie tango dejotāji, kurus es zinu, ir labi tādēļ, ka tie pierakstījās uz pirmo nodarbību ciklu un apmeklēja visas
tajā iekļautās nodarbības.Tango deju prasmju apgūšana rada burvīgas saistības, kuras Jūs izvirziet tieši sev, un tālāk sekojošais izaugsmes
turpinājums, kas tiks veltīts mērķa sasniegšanai ir tikpat būtisks, kā vēlme sasniegt jebkurus citus Jūsu dzīves mērķus.
Apmeklējot šur un tur pa nodarbībai reizi mēnesī Jūs tikai apjuksiet.
Labā tango nodarbībā Jūs iemācīsieties šādus tango elementus: staigāšanu, pagriezienus, apstāšanos, navigāciju, muzikalitāti un dažus rotājumus.
Tango – tā ir deja, kas balstīta uz staigāšanu, un šis svarīgais elements ir nepārtraukti jāpraktizē. Ja Jūs jau ziniet, kā ir jāstaigā, Jums to nepieciešams praktizēt, kustoties kopā ar partneri. Visi ievērojamie tango dejotāji izstrādā savu soļu tehniku. Faktiski, viena no labākajām uzslavām, kādu tango 
dejotājs var saņemt, ir: „Paskat, cik labi viņš iet!” Neatkarīgi no tā, cik pieredzējuši ir studenti, es nekad neesmu redzējis, ka labs tango skolotājs būtu  sācis nodarbību bez vingrinājumiem, kuri paredzēti gaitas un soļu izkopšanai.
Pēc tam, kad būsiet „nostaigājuši savas jūdzes”, Jūs uzzināsiet, kā pareizi izpildīt pagriezienu, momentālu apstāšanos, kā orientēties pārpildītā zālē,
kā klausīties un atpazīt dažādos tango mūzikas veidus, un, visbeidzot, kā piešķirt dejai jūsu īpašo rokrakstu rotājumu formā.
Tā kā tango ir improvizācijas deja, tad Jums vajadzētu arī pievērst uzmanību šim dejas aspektam. Tango ir deja, kura tiek radīta kopā ar partneri
pašā dejošanas brīdī. Tā nav secīgu soļu iegaumēšana, ko nepārtraukti atkārto. Improvizācija ir viens no skaistākajiem tango aspektiem,
kas padara deju bezgalīgi interesantu.

Vai man ir nepieciešams partneris?

Jums nav nepieciešams partneris, lai sāktu mācīties dejot tango. Vienmēr ir daudz cilvēku, kas nāk uz nodarbībām un ne vienmēr visi nāk ar partneri.
Pēc manas pieredzes lielākā daļa nāk bez partnera. Ja nodarbībā nav līdzīga dzimumu proporcija, skolotājs var lūgt, lai cilvēki mainītos viens otru tā,
lai ikvienam būtu iespēja mācīties. Neļaujiet, lai partnera trūkums būtu Jums par traucēkli, tango prasmju apgūšanai.

Tango skolotāji

Ja Jums ir paveicies dzīvot pilsētā, kurā ir vismaz viens tango skolotājs, izmēģiniet to. Viņi var kļūt par Jūsu pirmajiem pavadoņiem tango pasaulē. 
Papildus nodarbībām, vietējie skolotāji parasti palīdz organizēt (vai arī var ieteikt) seminārus pie ārvalstu skolotājiem. Ja jūsu pilsētā ir vairāk nekā
viens skolotājs, aizejiet uz dažām nodarbībām pie katra no viņiem. Apmeklējiet arī viņu praktikas un milongas. Vērojiet, kuru skolotāju apmācības
un dejošanas stils Jums vairāk patīk un kura nodarbību metodika jums der labāk. Pēc manas pieredzes labākie tango skolotāji ir tie, kuri jūsos
identificē to labāko, bet necenšas Jūs piespiest pārņemt viņu īpašo dejošanas veidu (kurš parasti ir diezgan interesants priekš viņiem pašiem).
Ja Jūs jūtiet, ka rodas labvēlīgs iespaids par nodarbību, iespējams, ka tā Jums ir piemērota.

Mācīšanās pēc video

Gadījumā, ja nav sava vietējā skolotāja, ir daudz video, kurus var izmantot apmācībām. Ja šis ir Jūsu gadījums, tad Jums būs nepieciešams partneris mācībām. Pat tad, ja mācieties pēc video, es Jums ieteiktu laiku pa laikam paceļot un  ar nolūku piedalīties nodarbībās – vai nu grupu vai individuālās,
un apmeklēt tango deju vakarus, lai iegūtu dejošanas pieredzi ar citiem cilvēkiem. No video Jūs variet uzzināt daudz informācijas, bet reālā praktiskā pieredze ir neaizstājama.

Semināru apmeklēšana

Tiklīdz svarīgie tango elementi būs jums kļuvuši ierasti, Jūs varētu vēlēties apmeklēt (savā pilsētā vai kur citur) īpašus tango seminārus, kas sniedz
iespēju tikties un mācīties pie dažiem no labāko un profesionālāko dejotāju vidus pasaulē. Bez tam, daži nedēļas semināri, kas pavadīti Argentīnā
vai kur citur pasaulē, piedāvā neticamu iespēju apvienot ceļojumu kopā ar tango mācīšanos. Apkārt brauc dažādi pasniedzēji. Jau laicīgi pie semināra organizatoriem vai dejotājiem noskaidrojiet, vai mācīšanas stils jums ir piemērots un dejošanas pieredze, kāda sagaidāma nodarbībā, ir atbilstoša.
Ja atbraukušie pasniedzēji piedāvā nodarbības iesācējiem, aizejiet un izmēģiniet to. Sākot mācīties tango, Jūs, visticamāk, izmēģināsiet tik daudz
dažādu semināru un pasniedzēju, cik iespējams. Ar laiku Jūs atklāsiet, ka noteiktiem  pasniedzējiem ir tāds apmācību vai dejošanas stils, kāds
atbilst Jūsu gaumei, un Jūs, iespējams, sašaurināsiet to cilvēku skaitu, no kuriem mācīties. Jums priekšā ir pārsteidzoša skolotāju dažādība,
un vietas, kur dejot tango ir visā pasaulē.

Privātās nodarbības

Privātās nodarbības pie vietējiem vai viesskolotājiem ir lielisks veids, kā iegūt novērtējumu vai rekomendācijas Jūsu īpašajam dejas veidam.
Kad skolotājs var pilnībā pievērsties Jūsu individuālai dejai neņemot vērā vēl 40 cilvēkus zālē, tad vienlaicīgi arī Jūs varat iemācīties daudz vairāk.
Viena privātstunda ar ievērojamu dejotāju var glābt Jūs no daudzām vilšanās stundām un palīdzēs Jums izvairīties no sāpīgām kļūdām -
gan emocionālām, gan fiziskām.
Mans ieteikums naudas ieguldīšanai privātstundās ir sekojošs:

  1. sāciet mācīties grupu nodarbībā, lai redzētu, vai tango Jums patiešām patīk,
  2. apmeklējiet grupas nodarbības vismaz divus mēnešus, lai apgūtu dejas pamatus un
  3. apmeklējiet milongas (tango deju vakarus) un dejojiet stundām ilgi.
Tiklīdz būsiet izdarījis šīs lietas, paraugieties apkārt, vai ir kāds vietējais skolotājs, pie kura Jūs gribētu iet un apgūt dziļākas prasmes
privātās apmācības ceļā. Varbūt atbrauks kāds viesskolotājs, pie kura Jūs vēlētos pamācīties. Vairums atbraucošo pasniedzēju piedāvā
privātstundas paralēli semināriem, kurus viņi pasniedz. Ņemiet vērā, ka dažādiem pasniedzējiem var būt dažādas prasības pret privātstundām
(kā, piemēram, prasība ierasties ar partneri). Ja Jums nav sava tango skolotāja, tad došanās uz privātstundām būs vienīgais veids, kā iegūt
atgriezenisko saiti. Tālāk manas rekomendācijas mazliet atšķiras. Meklējiet internetā tuvākos vietējos skolotājus vai arī skolotājus, kuri var
novadīt tango semināru, kas Jūs interesē. Runājiet ar ko vien varat un taujājiet pēc ieteikumiem, piemēram, vai konkrētie pasniedzēji ir piemēroti
iesācējiem, kāds ir viņu dejas stils utt. Tango dejotājiem patīk runāt par tango, tādēļ nevilcinieties un piezvaniet kādam vai arī aizrakstiet kādam e-pastu. Ieplānojiet vairākas privātstundas dažādās dienās. Necentieties apgūt pārāk daudz jaunu lietu vienā dienā – Jūsu smadzenēm nepieciešams laiks,
lai saprastu, bet Jūsu muskuļiem vajadzīgs laiks, lai asimilētu jaunapgūtās kustības. Viens padoms piesardzībai attiecībā par privātstundām.
Sargieties no skolotājiem, kuri uzspiež Jums ņemt stundas pie viņiem. Daži skolotāji mēdz pieiet pie iesācējiem un cenšas tos pārliecināt,
ka viņu vadītās privātstundas palīdzēs saīsināt tango apmācības laiku. Pēc manas pieredzes, tie pasniedzējiem, kuri stāsta, cik daudz labāk
Jūs varētu dejot, parasti visvairāk interesē jūsu nauda. Nav nekādu īsceļu! Ekonomējiet savu naudu mācoties pie vietējiem skolotājiem,
kuri bagātinās Jūsu tango pieredzi, nevis savas kabatas.

Praktika, praktika, praktika
Viens no svarīgākajiem aspektiem mācoties tango ir patstāvīga vingrināšanās jeb praktika. Ja jūsu pilsētā ir iknedēļas praktikas, izvēlieties no tām vienu,
divas vai trīs un ejiet vingrināties. Pretējā gadījumā nomājiet vietu studijā vai arī dejojiet savā viesnīcā. Esmu atklājis, ka regulāra praktizēšana ir pats
svarīgākais elements, lai kļūtu par pieredzējušu tango dejotāju. Tas arī ir labs veids, lai satiktu citus tango sabiedrības ļaudis, kuriem ir lielāka dejas
pieredze. Viņi var kļūt par labu izziņas avotu atbildēm uz jautājumiem.

Tango apavi

Labu tango apavu meklējumi ir daļa no dejošanas izklaides. Tango parasti dejo apavos, kuriem ir ādas pazoles un kuri labi turas pie kājām. Visizplatītākās
ir siksniņkurpes sievietēm un šņorējami zābaciņi vīriešiem. Sievietēm labāk ir valkāt kurpes ar papēdi. Sākumā sievietēm labāk nevilkt kurpes ar vaļēju
purngalu, bet vīriešiem – apavus ar sprādzēm. Ir apavi, kas īpaši izgatavoti tango dejotājiem, bet svarīgākais ir atrast tādus, kuri saturēs pēdu, nesaspiedīs
kāju pirkstus un būs pietiekoši ērti, lai varētu dejot vairākas stundas no vietas.  

Tango deju ģimene

Argentīnas sociālais tango būtībā ir trīs dažādas dejas – katra ar savu īpašu mūziku. Tango deju vakara laikā tās visas tiks izpildītas. 
Pirmā ir parasts tango. Tā ir deja, ko vairums ļaužu atzītu kā tango un arī deja, kuru iesācēji mācās kā pirmo. Tās mūzika balstās uz lēnu,
vienmērīgu ritmu četrās ceturtdaļās. Otru deju sauc par milongu. Vārdam „milonga” tango ir trīs nozīmes. Tā nozīmē: 1) deju milonga, 2) mūziku,
pie kuras dejo milongu un 3) tango deju vakaru. Ir iespējams dejot milongu pie milongas mūzikas milongā. Un ticiet – tas ir lieliski! Milonga ir ātra
deja un balstās uz vienkāršotiem tango soļiem. Tai ir gandrīz tāds pats ritms un sajūta kā polkai. Milongas mūzika vēsturiski ir vecāka nekā tango
mūzika, bet pati deja ir diezgan jauna. Milonga ir deja aizrautībai. Trešā – tas ir tango valsis jeb vals cruzado.
Tango valša mūzikas pamatā ir klasiskais valsis uz 1-2-3, tikai šajā tango dejotāji parasti dejo uz „viens”.

Argentīnas tango stili

Izšķir dažādus Argentīnas tango stilus, kurus tango dejotāji ir dzirdēti pieminam savā starpā. Vieni teiks: „Re, tas ir milonguero dejotājs”, vai arī „viņa
dejo salona tango stilā”. Stili ir tik pat unikāli kā paši dejotāji, un es domāju, ka būtu diezgan muļķīgi censties tos klasificēt. Tikai atcerieties, ka,
ja dzirdiet terminus „salon”, „milonguero”, „fantāzija” vai „orillero”, tad kāds runā par noteiktu stilu. Kā jebkuras attīstītas mākslas formai, ir neiespējami
pielāgot kādus stingrus noteikumus. Katru dienu parādās jauni elementi un dejotāji atrod iespēju spēlēties ar tiem un iekļaut tos savā dejā. Pēdējo gadu
laikā ir parādījušies jauni stili, kas pazīstami kā nuevo vai liquid. Un kas var zināt, kas būs vēlāk? Jo viss, ko mēs zinām ir tas, ka tas pienāks. Dažādu
tango stilu apraksts atrodams rakstā „Argentīnas tango un stili”.

Tango mūzika

Tango mūzikas vēsture ir tikpat bagāta un interesanta kā pati deja. Tango mūzika Argentīnā attīstījās līdzīgi svinga mūzikas attīstībai Savienotajās
Valstīs. Sākumā bija vienkārši ritmiska mūzika, ko orķestri spēlēja tango dejotājiem dažu krāšņu un harizmātisku vadītāju pavadībā. Ar laiku vienkāršie ritmi  attīstījās un kļuva sarežģītāki. Līdz, visbeidzot, tās sāka izteikti līdzināties džeza interpretācijām un kļuva mazāk piemērotas dejošanai, toties kļuva brīnišķīgas klausītājiem. Iespējams, ka Tango mūziku, no citas mūzikas pamatā atšķir divas lietas: bandeona klātbūtne un bungu trūkums.
Bandeons ir vācu instruments, kas  izskatās pēc akordeona un ērģeļu pēcnācēja. Faktiski, instrumentu izgudroja, lai  nodrošinātu ērģelēm līdzīgu mūziku baznīcu draudzēm, kuras nevarēja  atļauties īstas ērģeles. Līdzīgi kā citi Argentīnas imigranti, arī bandeons atrada savu ceļu šajā kultūrā un ir atstājis tajā neizdzēšamas pēdas. Jūs arī pamanīsiet, ka tango mūzikā nav nekādu bungu. Smagā takts daļa ir saglabāta basā un zemākajā klavieru reģistrā (parasti) kopā ar bandeonu, bet vijoles un klavieru augšējais reģistrs nodrošina aizraujošu ritmisko zīmējumu. Kad Jūs tikko sākat dejot tango, visticamāk, Jūs dejosiet pie pašas  ritmiskākās 1940-to un 1950-to gadu mūzikas, kas pazīstama kā tango Zelta laikmets. Vēlīno 1930-to gadu mūzika noderēs, lai sadzirdētu smagās takts daļas sitienu un sajustu ritmu. Kad iegūsiet pieredzi, kļūs ļoti interesanti pievērsties vēlāko laiku mūzikas interpretācijai (ieskaitot arī mūsdienu tango orķestrus) ar mūsdienīgiem džeza ritmiem. Lai attīstītu savu mūzikas izpratni, varat iepazīties ar informāciju interneta vietnē Music for Dancers New to Argentine Tango un sazināties ar tās vadītājiem. Viņi sūta kompaktdiskus, kuri lieti noder dejotājiem, kuri sāk mācīties saklausīt Argentīnas tango  mūzikas ritmu.


Milonga (tango deju vakars)

Vislielāko prieku tango dejotājiem sagādā milongu apmeklējumi. Milonga ir deju vakars, kurā skan tango, milongas un valša mūzika.

Kas ir tanda?
Milongā mūziku atskaņo komplektos, ko sauc par tandām. Parasti tās ir trīs vai četras dziesmas, ko izpilda viens un tas pats orķestris, un tās
noslēdzas ar cortina (aizskars), kura pavēsta par tandas beigām. Ja Jūs kādu uzlūdzat dejot un dejotāja piekrīt, ir pieņemts, ka tas ir uzaicinājums
uz visu tandu. Cortinas ir interesantas un smalkas milongas detaļas. Cortina katram dīdžejam ir sava. Daži dīdžeji izvēlas viena veida cortina visam vakaram, bet citi, savukārt, izvēlēsies atšķirīgas katrai tandai. Dažas cortina-s ir ar humora pieskaņu, dažas griež ausīs, bet citas – vienkārši skaista
mūzika. Lai nu kā, cortina ir muzikāls fragments, par kuru cilvēki zina, ka pie tās nav jādejo. Jums tas ir signāls, lai  pasmaidītu, pateiktos par deju un (iespējams) nomainītu partneri.

Kā notiek uzaicināšana uz deju?
Argentīnā vīrieši uzlūdz uz deju sievieti ar skatienu- noteikts skatiens, galvas mājiens virzienā uz deju laukumu vai arī smaids, kurš jautā: „vai dejosi ar mani?”. Tas var notikt arī pāri visai deju zālei, ja skatiens tiek uztverts. Ja sieviete vēlas no šī vīrieša pieņemt uzaicinājumu dejot, viņa atbild ar smaidu un, pats
galvenais, turpina skatīties uz viņu, kamēr viņš viņai tuvojas. Mazākais skats sāņus parasti tiek saprasts kā signāls: „es pārdomāju un nevēlos dejot”.
Šī ir brīnišķīga sistēma, bet tajā ir arī lamatas. Kas notiek tad, ja vīrietis, kas uzlūdz, skatās uz sievieti aiz jums? Vai arī, ja jūs saprotat „jā” vai arī „varbūt”?
Tā kā mēs piedalāmies šajā argentīniešu veidotajā mākslas formātā, prakse uzlūgt uz deju ar skatienu tiek ievērota līdz noteiktai pakāpei. Daudzās
pasaules valstīs jūs droši varat uzlūgt nepastarpināti.

Vai pieņemt uzaicinājumu vai teikt „nē, paldies”?
Lai pieņemtu uzaicinājumu, pietiek, ja vienkārši pasaka „jā”. Jūs to varat izdarīt ar acīm, nenovēršot skatienu no cilvēkiem, kuri izvēlas argentīniešu uzaicinājuma veidu, vai arī pieņemt tiešu uzaicinājumu. Tāpat, ir pilnīgi pieņemami pateikt: „nē, paldies”. Ja Jūs pieņemat uzaicinājumu dejot, atcerieties, ka tas, visdrīzāk, beigsies pēc tandas, kas ilgst trīs līdz četras dziesmas, ja uzaicinājums ir tandas sākumā. Ja kaut viens no Jums izlemj, ka pietiek ar vienu vai divām dejām, Jūs variet vienkārši teikt „paldies” un atstāt deju laukumu. Tiklīdz Jūs mierīgi un laipni kādam sakiet „paldies”, deja ar šo cilvēku ir beigusies.

Pirmā milonga
Kā jaunatnācējs, Jūs vai nu centīsieties dejot ar visiem vai arī svārstīsieties un kautrēsieties... Ja Jūs gribiet dejot, ejiet un dejojiet! Tikai atcerieties,  ka tango dejo līnijās, kuras turpina kustēties, un dejotāji ar lielāku pieredzi mēdz apstāties ārējā malā. Ja Jūs svārstāties, tad došu padomu- varu derēt, ka visi šajā deju zālē kādreiz ir bijuši iesācēji un jauniņie un ļoti labi saprot, cik ļoti uztraukums traucē redzot, kā visi slīd pa deju grīdu, kamēr Jūs zināt tikai trīs kustības. Pat tie, kuri dejo labi ja divas nedēļas vairāk nekā Jūs, izskatīsies tā, it kā būtu dejojuši jau vairākus gadus. Es to nespēju izskaidrot, bet tā patiešām ir. Lai kļūtu par labu dejotāju, ir jātiek tam pāri un jādejo. Kā Vudijs Alens reiz teica: „98 procenti veiksmes ir priekšnesumā”.


Noderīga tango terminoloģija
Lai apzīmētu dažus no tango pamatelementiem, bieži izmanto šādus terminus:

adornos - rotājums
amague – viltus gājiens
arrastre - zīmējums
barrida - slaucīšana
boleo - netulkojas (īpaša kustība ar kāju, kuru var izpildīt gan augstu, gan zemu)
caminar – pamata staigāšana tango
cruzada - krusts
corrida – ritmisks pārskrējiens (paātrināts solis)
enrosque – rotācijas kustība pagrieziena laikā
freno - bremze (soļa bloķēšana)
gancho - āķis (kustības veids)
giro - pagrieziens
lapiz – burtiskā nozīmē zīmulis (lai uzzīmētu apli uz grīdas)
mordida – burtiskā nozīmē "kodiens" (izmanto, kad ar kājām tiek izpildīts „sendvičs”)
ocho - "astotnieks" (pagrieziena daļa)
parada - apstāšanās
salida – burtiskā nozīmē „izeja”, bet tango tas nozīmē pamatsolis atpakaļ dejā
sacada - maiņa

Pilnīgāku termionoloģijas sarakstu, lūdzu, skatiet Ed Loomis sastādītajā „Ceļvedī tango terminoloģijā” (Guide to Tango Terminology).

Kontrolsaraksts iesācējam
Šis ir saraksts ar lietām, kuras iesācējam ir svarīgas:
Vadītājam:

  1. Zināt, kā uzlūgt uz deju
  2. Sekot dejas līnijām laukumā un iekļauties tajās
  3. Iet raiti
  4. Turēt līdzsvaru
  5. Turēt ritmu (pat uz neparastāku soļu rēķina)
  6. Zināt, kur jūs pats un citi atrodas uz deju grīdas
  7. Zināt, kā iet, pagriezties, apstāties un izpildīt dažas figūras
  8. Zināt, kā apturēt kustību, lai izvairītos no sadursmes ar citiem dejotājiem
  9. Zināt, kā savienot pamatelementus, lai izveidotu deju

Sekotājam:

  1. Zināt, kā pieņemt vai atteikt uzaicinājumu uz deju
  2. Gaidīt dejas sākumu
  3. Iet raiti un labi ieiet krustiņā
  4. Turēt savu līdzsvaru
  5. Turēt ritmu
  6. Zināt par citiem uz deju grīdas
  7. Zināt, kā iet, pagriezties, apstāties un izpildīt atsevišķas figūras.

 
Tiklīdz jūs tiksiet galā ar sarakstā uzskaitītajiem elementiem, jūs kļūsiet par vidēji labu dejotāju. Kā vidēji labs dejotājs, turpiniet strādāt, lai dejā
varētu vairāk improvizēt; lai uzlabotu savu stāju un līdzsvaru; lai interpretētu mūziku ar sarežģītāku izpildījumu; lai prastu apvienot daudzos pamatelementus
veidojot jaunus dejas soļus, vai arī, iespējams, radītu pats savējos.

Avots: http://www.tejastango.com/beginning_tango.html
Autors: Susan August Brown



Argentīnas tango un stili

Ir dažādu stilu tango, ko dejojot attiecīgi pavada atšķirīga veida mūzika. Šos stilus atšķir temps un galvenās kustības. Vairums mūsdienu dejotāju
neasociē sevi ar kādu noteiktu stilu un savā dejā ietver dažādu stilu elementus un idejas. Dažiem pat nepatīk, ja tiem norāda, ka viņi dejo kādu noteiktu
tango stilu. Galu galā, ieraudzīt noteiktu stilu ir tik pat viegli (jeb sarežģīti), kā izskaidrot atšķirību glezniecībā starp impresionisma un modernisma stiliem.
Galvenais kritērijs, kas vienmēr ir noteicošais jebkura stila tango – tas ir atvērtais vai slēgtais (ciešais) satvēriens. Ciešais satvērienā dejotāji pārī dejo
ļoti cieši viens pie otra, un ļoti bieži saskaras ar pleciem vai galvām. Atvērtajā satvērienā dejotāji ir brīvāki, un tas viņiem ļauj izdarīt kustības ar plašāku
amplitūdu.
Salona tango
Tango salona stilu parasti izpilda vertikālās ķermeņa struktūrās. Satvēriens var būt ciešais vai atvērtais, bet parasti tas ir jaukts (katra dejotāja centrālā  ass ir nedaudz novirzīta sāņus no partnera centrālās ass) un V pozīcijā (sievietes kreisais plecs ir tuvāk vīrieša labajam nekā viņas labais viņa kreisajam plecam). Dejojot ciešajā satvērienā pāris reizēm nedaudz atslābina satvērienu, lai izpildītu noteiktas figūras.
Tango Milonguero
Tango Milonguero izpilda slīpā stāvoklī, dejotājiem savienojoties ar pleciem. Stilu dejo ciešajā satvērienā. Parasti sievietes galva un ķermenis ir tik tuvu partnerim, ka viņas kreisā roka ir novietota tālu aiz partnera kakla. Pāris atrodas pastāvīgā kontaktā ķermeņa augšdaļā un ļoti bieži satvēriens netiek mainīts, lai izpildītu pagriezienus vai očo. Galvenais šī stila solis ir očo kortado.
Tango Orilero
Orilero stils ir nācis no vietām, kur dejotājiem bija daudz vietas manevrēšanai dejas laikā, un tādā veidā viņi varēja atļauties atrasties tālu no sava partnera. Tas arī ļāva dejotājiem izpildīt soļus ārpus satvēriena. Orilero stils atšķiras no Salona stila ar šīm „rotaļām”, kuras pieprasa daudz izrotājumu un figūru. Stilu dejo gan ciešajā, gan atvērtajā satvērienā.
Kluba stils
Kluba stils ir stilu Milonguero un Salona sintēze. Dejo ciešajā satvērienā, bet pāris atslābina satvērienu pagriezienu laikā, tādā veidā ļaujot sievietei pārvietoties brīvāk.
Tango Nuevo (jaunais tango)
Tango Nuevo - lielā mērā tā ir analītiska pieeja, kuras laikā mācās dejas struktūru, lai atrastu jaunas kombinācijas soļiem un kustībām. Dejo atvērtā un brīvā satvērienā pa vertikāli, lielu nozīmi piešķirot katram dejotājam, no kuriem katrs pats ir atbildīgs par savu asi.
Fantāzija (Tango šovs)
Fantāzija – tas ir tango stils, ko izpilda kā šovu uz skatuves. Tā ir dažādu stilu kombinācija, ko izpilda atvērtajā satvērienā ar papildu elementiem, kuri nav sociālā tango sastāvdaļas.
Kandženge
Kandženge ir tango vēsturiskā forma. Ciešais satvēriens ar pāreju V pozīcijā. Dejotāji parasti salieca ceļus, izpildot kustības. Kandženges dejotāji ir slaveni ar savu ķermeņa kustību pārspīlēšanu, tādā veidā akcentējot savus soļus.
Avots: http://www.allabouttango.com/styles.htm